Marino-veneiden tehdasvierailulla runsas osaanotto

15.5.2019

Espoon Kipparit tutustui 10.5.2019 Sipoon Söderkullassa sijaitsevaan Marino Oy:n venetehtaaseen. Sateisesta säästä ja veneilijöiden kevätkiireistä huolimatta paikalla oli alun kolmatta kymmentä seuran jäsentä.

Vuodesta 1985 Marinon toimitusjohtajana ollut Ben Fagerström otti Kipparit lämpimästi vastaan ja kertoi tarinoita kuusikymmentä vuotta toimineen perheyrityksen historiasta, samalla kun vieraat saivat tutustua tyylikkääseen myyntinäyttelyyn.

Marinon historia alkoi syksyllä 1958, kun kilpaveneilijänäkin tunnettu kemian insinööri Tor-Björn Fagerström teki ensimmäisiä rakennekokeiluja kotinsa kellarissa Helsingin Kulosaaressa. Hän oli vähän aiemmin saanut Ruotsissa tietoa ja ensikosketuksen aivan uudenlaiseen materiaaliin – lasikuituun.

Ensimmäiset tuotantotilat vuokrattiin Hangon kauppahallista ja ihme kyllä edes naapurina olleet lihakauppiaat eivät kovasti valittaneet ajoittain melko tymäkästä styreenin katkusta! Ensimmäisenä tuotannossa ollut jolla on edelleen nähtävänä Marinon nykyisissä myyntitiloissa. Hangossa tehtiin monia venemalleja Vikloista Family Sportiin.

Marinon oma teollisuuskiinteistö valmistui Nykyiselle paikalle Sipoonjoen varteen vuonna 1967. Vuonna 1988 perustettiin toinen tehdas lähelle Pietarsaarta. Siellä valmistettiin suurempia, asuttavia venemalleja, joiden kysyntä kuitenkin romahti 90-luvun alun pankkikriisin myötä. Toiminta Pohjanmaalla päättyi siis lyhyeen ja tuotannossa palattiin taas juurille.

Nykyään Marinon tunnetuin malli on epäilemättä uudelleen tuotantoon otettu ”retrovene” Mustang, joka perustuu vahvasti 60-luvulla tehtyyn malliin. Rakenteellisia muutoksia vaadittiin yllättävän vähän, toteaa Ben ja täsmentää, että nykymääräysten täyttämiseksi vain takakellutustankkien tilavuutta piti kasvattaa parillakymmenellä litralla. Uudesta Mustangista on tullut todellinen suosikki ja sen saa tehtaalta haluamansa värisenä, vaikkapa samanvärisellä trailerilla ja moottorilla.

Leppoisan esittelyn jälkeen päästiin tutustumaan tuotantotiloihin, joissa nähtiin ammattilaisten työskentelyä ja saatiin vastauksia lukuisiin lasikuituun ja sen työstämistä koskeviin kysymyksiin. Veneiden lisäksi joustavalla tuotantolinjalla valmistui parhaillaan myös lasikuituisia bussipysäkkikatoksia. Hallin perältä löytyi vielä pari luovutusvalmista Mustangia, joiden vierellä pohdittiin kyseisen mallin suosioon ja käytettävyyteen liittyviä venesuunnittelun yksityiskohtia.

Marinon tontilla on myös runsaasti veneiden talvisäilytystilaa ja yhdessä näistä halleista tutuimme vielä Marinon pitkään kehittelemään ja Jarkko Jämsénin suunnittelemaan 27 jalkaiseen APB monikäyttöveneeseen. Persoonallisen veneen erikoisuutena on sähköisesti avautuvat kattoluukut ja takaturkin alle liukuva ohjaamon takaseinä, joilla umpiveneestä saadaan nopeasti hyvin ilmava cabriolet.

Kierroksen lopuksi palattiin vielä lähtöpisteeseen ja jutusteltiin meitä vieraita kiinnostaneista asioista. Kiinnostusta herätti edelleen Mustangin museokappale, jolla Arto Kulmala ja Seppo Muraja uhkarohkeasti ylittivät Atlantin vuonna 1970.

Kaksi tuntia Marinon tehtaalla hujahti ohi nopeasti. Tutustumiskäynti oli todella antoisa ja Ben Fagerström asiantuntevana mutta mukavan leppoisana isäntänä jäi kävijöiden mieleen.

Teksti: Teijo Toivonen

 

Marinon suosituimpiin malleihin kuuluu retro-malli Mustang.

 

Ben Fageström toivotti kipparit tervetulleiksi ja esitteli perheyrityksen historiikin ja toimintaa. Ben on luotsannut Marino Oy:tä vuodesta 1985.

 

Edustava joukko kippareita Marino-vierailulla.