Kipparit sammutusta harjoittelemassa
Teksti: Jorma Puttonen
Kuvat: Martti Helamaa
Espoon Kipparit oli Söko-Sommarö FBK:n vieraana 19.9.2018. Jäseniltaa vietettiin alkusammutusharjoituksen ja kalustoesittelyn merkeissä. Tapahtumaan osallistui 16 jäsentä ja se oli hyvin jännittävä ja asiapitoinen.
Aluksi tutustuttiin koulutusluokassa palotoiminnan organisoitiin koko Suomen alueella varapäällikkö Matti Turusen johdolla. Hän kertoi aluejaoista ja toiminnan organisoinnista ammattilaisten ja VPK:n välillä. Kukin VPK on erikoistunut omiin vahvuusalueisiinsa ja Sökö-Sommarö FBK:lla on tärkeä vastuualue merialue ja sen alueella olevat saaret ja siellä olevat rakennuspalot.
Lähtövasteajat ovat todella lyhyitä esim. 12 min hälytyksestä ja kysymys on kuitenkin vapaaehtoisesta toiminnasta. VPK:n toiminta tukee vahvasti Espoossa oman ammattipalokunnan toimintaa mm. luonnonkatastrofeissa ja isoissa liikenneonnettomuuksissa. Ne ovat suurin yksittäinen kasvanut ryhmä avustusoperaatioissa. Ammattipuolella vasteaika on kohteeseen Espoossa suurissa keskuksissa kuusi minuuttia hälytyksestä.
Isossa paloautossa yksikön vahvuus on kuusi henkeä ja auto lähtee liikkeelle jopa 3 hengen voimin, jos tarve vaatii. VPK:n veneyksikkö hoitaa lähdöt alumiinipohjaisella turbiiniveneellä, jossa ei ole potkureita. Syväys on 70 cm ja sillä pääsee rantautumaan tuntemattomiin rantoihin melko turvallisesti. Veneessä on sammutusletkua noin 300 m kesämökkipaloja varten. Niitä on valitettavasti jouduttu käyttämään myös tänä kesänä tosi tilanteissa.
Veneyksiköllä on käytössään Taskuloisto navigointiohjelmistot ja tukikohdan venelaiturista on hyvät väylät ulkomerelle päin. Usein merenkäynti on ollut tänä kesänä 15m/s, mutta se ei aiheuta ongelmia merenkulkijoiden veneajoon. Kaikki ovat selvinneet tehtävistään ihan hyvin, mutta lisäkoulutus Espoon Työväenopiston ja Espoon Kippareiden kanssa on suunnitelmissa navigoinnin taitojen edelleen kehittämiseksi.
Sammutusharjoitus sujui erinomaisen opetuksen takia kaikin puolin mallikkaasti ja jotkut jäsenet kävivät harjoitusradan läpi useampaan kertaan. Meitä opasti kolme VPK:n vapaaehtoista, jotka kuitenkin olivat siviilissä kaikki jotenkin palotoimintaan erikoistuneita ammattilaisia.
Aluksi kävimme läpi erilaisia sammuttimia ja niiden toimintaperiaatteita. TEE SAMMUTUSHYÖKKÄYS AINA, VÄÄRIN EI VOI SAMMUTTAA. Jos et tee mitään, niin tuho on varma. Voit olla paikalla ainoa, joka on joskus käyttänyt käsisammutinta. Suojaa itsesi 2 m päähän alkupalosta ja ota sokka irti sammuttimesta. Näin sammutinlaite vapautuu ja pääset painamaan pullon kahvaa alaspäin, jolloin sieltä tulee yleensä 10 sek ainetta. ÄLÄ SIIS TUHLAA TURHAAN KOKEILUUN, VAAN KOHDISTA SUIHKU HETI LIEKKIEN JUUREEN.
Kalustoesittelyssä kiersimme kalustohallin läpi paloautojen lomassa ja näimme raivauskalustoa autokolareita varten, joita varten VPK saa harjoitella Romu Keinäsen tiloissa leikkaamalla romuautojen kattoja ja ovia palasiksi tositilanteita varten.
Paineet ovat letkuissa todella suuria 12 bar, jolla päästään tehokkuuksiin ja suuriin etäisyyksiin maastopaloissa (100m). Myös mahdollisuus vesitykin käyttämiseen on olemassa, mutta niitä Suomessa on vain harvoissa VPK toiminnan veneyksiköissä.
Espoon palolaitos antaa vanhempaa kalustoaan huollettuna Sökö-Sommarö FBK:n käyttöön noin 12 vuoden käytön jälkeen mm. paloauton ja alumiiniveneen. Kaikki kalusto oli aivan ammattilaisten tasoa ja viestiliikennekin tuntui toimivan kutsuineen reaaliajassa ollessamme laiturilla katsomassa veneen sisuskaluja rannassa.
VPK:n varapäällikkö Matti Turunen kertoi, että kun nuoriso-osastoon tulee ensin yksi tyttö ja tuo mukanaan kuusi kaveriaan, niin yht´äkkiä heillä on kymmenen tyttöä kaikissa harjoituksissa ja saman ikäisiä poikia on sitten tuplaten myös opiskelemassa erilaisilla leireillä tyttöjen kanssa.
Kuva: Sökö-Sommarö FBK VPK